Welke kosten komen er kijken bij het oprichten van een bedrijf?

Een onderneming starten is meer dan jezelf inschrijven bij de KvK. Welke kosten komen er bij het opstarten van een onderneming kijken?

Bij het oprichten van een bedrijf maak je kosten. Welke kosten moet je rekening mee houden tot je echt aan de slag kunt?

Je kunt een afspraak maken bij de Kamer van Koophandel en morgen starten met het ondernemen, maar om het goed te doen is er meer nodig dan dat. Je wilt namelijk gelijk een vliegende start maken. Stilstaan bij de kosten die je gaat maken moet je ook meenemen in jouw stappenplan. Waar moet je rekening mee houden?

Hoe goed zijn jouw plannen?

Voordat je gaat investeren kun je er beter eerst zeker van zijn dat er daadwerkelijk vraag is naar jouw producten en diensten. Ook is het belangrijk om na te gaan hoe sterk de concurrentie is. Met een marktonderzoek kun je antwoorden krijgen op belangrijke vragen. Als uit het marktonderzoek blijkt dat er bijvoorbeeld te weinig vraag naar jouw producten of diensten is, kun je beter verder geen investeringen doen. Je kunt er vooraf achter zien te komen dat je ondernemingsplannen geen toekomst hebben. De hoogte van de kosten van het marktonderzoek hangt af van de intensiviteit en of je zelf het onderzoek kunt doen.

Kun je geld krijgen voor het starten van de onderneming?

Voor het lenen van de opstartkosten heb je waarschijnlijk een businessplan nodig. Hierin werk je uit wat de plannen zijn, wat je doelen zijn en hoe je deze gaat bereiken. Banken willen in het plan zien dat je bedrijf kans van slagen heeft. Pas als ze er vertrouwen in hebben, zal het je lukken om geld los te krijgen.

De kosten van het inschrijven bij de KvK

Door het inschrijven bij de Kamer van Koophandel word je aangemerkt als ondernemer. Het inschrijven zelf kost je 75 euro. Als je er ook een uittreksel Handelsregister bij wilt hebben betaal je hier aanvullend 16,90 euro voor.

Wat heb je nodig voor het starten?

De grootste kosten zitten in de faciliteiten en spullen die je nodig hebt voor het ondernemen. Hierbij kun je denken aan het huren van een bedrijfsruimte, het kopen van een bestelauto en het inrichten hiervan. Ook moet je de spullen kopen die je nodig hebt voor het uitoefenen van je werk. Zorg voor een kostenbegroting, voordat je jouw bedrijf inschrijft bij de KvK.

Ga alvast in gesprek met een administratiekantoor

Met een onderneming ben je genoodzaakt om een degelijke administratie te voeren. Voor een inschatting van de kosten, maar ook voor inhoudelijke tips, kun je vooraf alvast gesprekken voeren met een administratiekantoor voor de ondersteuning. Bedenk vooraf al vragen die je de boekhouder wilt stellen om je voor te bereiden op het ondernemerschap.


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 15-06-2023. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.


Wat gaat de hypotheekrente doen? Stijgen of dalen?
meer informatie
Maak een complete hypotheekbegroting
meer informatie
Hypotheekrente al vanaf: (Bekijk hier alle rentes)
meer informatie